מאמרים וחדשות

מאמרים וחדשות

שרוול קיבה כניתוח בריאטרי - מעקב ארוך טווח

שרוול קיבה כניתוח בריאטרי יחיד ודפניטיבי: תוצאות למעקב ארוך טווח של 5 שנים של ירידה במשקל ורמות גרלין.

מאמר שפורסם בתחילת 2010 בחוברת אמריקאית מאד ידועה בתחום הניתוחים להשמנת יתר הנקראת Obesity Surgery (ניתוחים להשמנת יתר), מפרסמת לראשונה תוצאות ארוכות טווח של 5 שנים בניתוח שרוול קיבה כניתוח של שלב אחד בגישה הכירורגית לטיפול בהשמנת יתר חולנית.

רקע: לאור היעילות הרבה בירידה במשקל במעקב לתקופה קצרה, שרוול הקיבה רכש פופולאריות עצומה כניתוח בריאטרי, לא רק כשלב ראשון באנשים עם השמנת יתר חולנית קיצונית, אבל בעיקר לניתוח יחיד ודפנטיבי (סופי ואחרון) באנשים עם השמנת יתר חולנית. בניגוד למחקרים רבים עם תוצאות של מעקב  לטווח קצר ובינוני, לא פורסם עד היום שום מחקר על המעקב לאחר 5 שנים.

שיטות: המחקר מדווח על הירידה במשקל ב-26 מנותחים הראשונים שהשלימו מעקב של 5 שנים. בתת קבוצה של 12 אנשים נמדדו גם רמות של גרלין. הגרלין ידוע כחומר מעודד רעב שרמתו יורדת, בגלל איזור הקיבה נכרת. ורבים טוענים שחלק ניכר מהשינוי ברעב לאחר הניתוח הודות לירידה ברמות הורמון זה.

מסקנות: לאחר מעקב של 5 שנים, היתה ירידה של 55% +/- 6.8% במשקל העודף, וזה מצביע שניתוח שרוול הקיבה מביא לירידה יציבה במשקל. מעבר לירידה היפה במשקל, רפלוקס קשה (צרבות) יכול להצריך לפעמים הפיכה של הניתוח למעקף קיבה או מעקף תרסריון. לגבי רמות הגרלין, לאחר הירידה מהירה מייד לאחר הניתוח, הם נשארו נמוכים ויציבים לאורך ה-5 שנים.

Sleeve Gastrectomy as Sole and Definitive Bariatric Procedure: 5-Year Results for Weight Loss and Ghrelin. Bohdjalian A, Langer FB, Shakeri-Leidenmühler S, Gfrerer L, Ludvik B, Zacherl J, Prager G. Obes Surg. 2010 Jan 22.

פרשנות אישית: עד היום לא היו נתונים לגבי מעקב ארוך טווח. נתונים אילו מאד מעודדים לגבי הגישה הכירורגית הכוללת שרוול קיבה להשמנת יתר חולנית. בעבר היו עושים ניתוח זה במשולב עם ניתוח נוסף (מעקב תרסריון) וכיום הניתוח עומד בפני עצמו ללא הצורך בחלק השני של הניתוח המורכב. התוצאות לאחר 5 שנים מצביעות על ירידה יציבה, הבראה או שיפור ניכר במחלות הנלוות. חלק מההסבר הודות לירידה המרשימה והמתמשכת ברמות הורמון הגרלין. אין ספק שהתוצאות הטובות ביותר הושגו באותו קבוצה שעשו שינו משמעותי באורח החיים לאחר הניתוח הכולל תזונה + פעילות גופנית.

אל העמוד הקודם

אתר ע"י
ד"ר דין כל הזכויות שמורות © 2024

×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: