מאמרים וחדשות

מאמרים וחדשות

שרוול קיבה נוסף לשרוול קיבה קודם שכשל: מחקר

רקע: שרוול קיבה התקבלה במהרה כניתוח בריאטרי (להשמנת יתר) לפני שהיעילות שלו במחקרים ארוכי טווח הוצגה במידה ברורה. כאן מדווחים על מחקר ראשוני של 13 מנותחים שעברו שרוול קיבה נוסף בשל עלייה הדרגתית במשקל לאחר ירידה ראשונית במשקל או חוסר ירידה מספקת במשקל לאחר הניתוח.

שיטות: מאוקטובר 2005 עד לאפריל 2010, 13 חולים עברו re-sleeve gastrectomy (שרוול קיבה נוסף) בשביל עלייה הדרגתית במשקל או ירידה במשקל בלתי מספקת (<50% מהמשקל העודף) שלווה עם צילומי וק"ת (ושט, קיבה ותרסריון) שהדגימו עדיין שארית של פונדוס הקיבה למרות הניתוח שעברו (ראה איור של קיבה).

תוצאות:  אינדקס מסת הגוף ההתחלתית היה 44.6ק"ג/מ (37-52.9) והמשקל העודף היה 61.8ק"ג  (38.2-93.9). היו 10 מחלות נלוות בחמישה מתוך 13 המטופלים.

התיקון של השרוול הביא:

 

אינדקס מסת גוף BMI kg/m2

אחוז של עודף משקל שירד

אחוז של BMI  עודף שהורד

חודש ראשון

32.3

50.3

57

חצי שנה

32

47.99

54.5

12 חודשים (שנה)

27.5

71.4

82.8

לא היו סיבוכים.

דיון: שרוול הקיבה תפס תאוצה רבה אצל המנתחים הבריאטריים, לאור העובדה שזה אינו מצריך ביצוע של השקות במערכת העיכול, העדר מעקפים שונים שיכולים להביא לחסר ויטמינים ומינרלים, וניתוח פחות מסובך. אבל ניתוח זה מאד קשה בקבוצה מסוימת של מנותחים עם השמנת יתר מרכזית, אונה שמאלית ענקית של הכבד וגברים. בקבוצה זו הגישה אל איזור הקרדיה (תמונה), שהינו המפתח להצלחת הניתוח, מאד קשה. ובעצם ניתן לומר ש"עקב האכילס" של הניתוח הינם הדליפות באיזור הזוית של הקרדיה (מסומן בירוק בתמונה). כיום מדווח רק במחקר אחד שלאחר 5 שנים יש 55% ירידה במשקל העודף. התאוריות לכישלון השרוול רבות וכוללות בין השאר הרחבה של השרוול עם הזמן (שלא הוכח מחקרית) או כריתה לא מלאה של הפונדוס של הקיבה. במחקר זה כללו רק מטופלים שאצלהם היה שארית של פונדוס לאחר השרוול הראשון.

מסקנות: ניתוח חוזר של שרוול קיבה הינו בטוח ויעיל בטווח הקצר בכדי להשיג ירידה משמעותית במשקל ושיפור בתחלואה הנובעת מהשמנת יתר.

Re-sleeve Gastrectomy for Failed Laparoscopic Sleeve Gastrectomy: A Feasibility Study

Antonio Iannelli & Anne Sophie Schneck & Patrick Noel & Imed Ben Amor & Daniel Krawczykowski & Jean Gugenheim. Obesity Surgery DOI 10.1007/s11695-010-0290-0

אל העמוד הקודם

אתר ע"י
ד"ר דין כל הזכויות שמורות © 2024

×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: