מאמרים וחדשות

מאמרים וחדשות

ניתוחים בריאטריים לטיפול סכרת

 מבט חדש על מחלה ישנה: פוטנציאל ריפוי מחלת הסוכרת מסוג 2 בניתוח

שיעור מחלת הסוכרת מסוג 2 נמצא במגמת עלייה מתמדת הנושא ממדים של מגפה. העלייה המשמעותית בהיארעות מחלת הסוכרת מוסברת לפחות בחלקה על ידי עלייה בשכיחות ההשמנה.

כבר למעלה מעשור חלף מאז התגלתה העובדה, שניתוחים לטיפול בהשמנה חולנית (ניתוחים בריאטריים) גורמים לריפוי מחלת הסוכרת או לשיפור במצבם של מנותחים שלקו במחלה טרם הניתוח. יתרה מזו, התמותה מסיבוכי מחלת הסוכרת בקרב מנותחים קטנה אף היא באופן משמעותי בעקבות הניתוח, והשיפור במחלה מתמיד לטווח ארוך.

הניתוחים היעילים ביותר לשיפור הסוכרת הם ניתוחי מעקף קיבה בשיטת Roux-en-Y Gastric Bypass  (RYGB) ומעקף ביליאופנקריאטי על שם סקופינרו [Scopinaro's Biliopancreatic Diversion (BPD)], עם שיעור ההחלמה מסוכרת שנע בין 100%-80%. השיפור המפתיע במצב חולי הסוכרת בעקבות ניתוחים אלו מתרחש עוד בטרם נצפית ירידה משמעותית במשקל.

קיימים מספר מנגנונים משוערים שיכולים להסביר את התופעה, ביניהם ירידה במשקל עם שיפור בתנגודת היקפית לאינסולין, הקטנת צריכת המזון, תת ספיגה של מרכיבי המזון, ושינוי אנטומי במבנה התקין של מערכת העיכול, המשרה שינויים בהפרשת האינקרטינים. הבנת מנגנונים אלה יכולה להביא למציאת טיפולים חדשניים יעילים יותר כנגד השמנת יתר וסוכרת. 

מבט חדש על מחלה ישנה: פוטנציאל ריפוי מחלת הסוכרת מסוג 2 בניתוח; לקריאת המאמר מאת אנדרי קידר, חיה שוויגר ואיתמר רז. "הרפואה" - כרך 149 חוב' 2, פברואר.

לקיצור המאמר המלא לקישור:

 http://www.ima.org.il/harefuah/inpage.asp?show=article&nJournalID=228&catID=738&artID=2849

שם ניתן לצפות בתקציר או לרכוש את המאמר המלא.

ניתוחים "מטבוליים" לטיפול בסכרת מטיפוס II

כאן מבוא סקירת ספרות ממאגר ה-PUBMED. התוצאות.: ניתוחים בריאטריים (מטבוליים) הראו שיפור ניכר ברמות הסוכר בצום, ערכי לחץ דם, ושליטה על רמות שומנים בדם בחולים עם סכרת. בקבוצת חולים אילו, הניתוח עם תמותה קצרת טווח מאד נמוכה ויתרון משמעותי מבחינת השרדות ארוכת טווח. כאשר יש לזכור שהאיבחון של סכרת מביאה עימה סיבוכים ניכרים וקשורה לתמותה ארוכת טווח משמעותית.  הקרטריונים כעת לניתוחים בריארטיים אינם מתאימים ב-100% לאנשים עם סכרת. דרושים מחקרים נוספים גדולים יותר שיבחנו שני שיטות הטיפול הכירורגי והתרופתי.

Metabolic surgery for treatment of type 2 diabetes mellitus Schulman AP, del Genio F, Sinha N, Rubino F . Endocr Pract. 2009 Sep-Oct;15(6):624-31.

ניתוח מטבולי (להשמנת יתר) לטיפול בסכרת מטיפוס II באנשים עם BMI  מתחת ל-35ק"ג/מ2:

סקירה אינגרטיבית של מחקרים קודמים

שיפור בסכרת מטיפוס II  באנשים עם השמנת יתר חולנית לאחר ניתוחים מטבוליים (בריאטריים) מעלה אפשרות שינו יעילות לניתוחים אילו גם בקהל עם סכרת עם השמנת יתר לא חולנית. סקירת ספרות זו עברה על מחקרים שנעשו בתחום ב-30 שנה האחרונות שבחנו את תהליכי השיפור בסכרת מטיפוס II  אצל אנשים עם BMI  מתחת ל-35. 16 מחקרים עמדו בקרטריונים לקבלה. 343 אנשים עברו ניתוח בריאטרי עם מעקב הנמשך מ-6 ועד ל-216 חודשים. המנותחים ירדו יפה במשקל עם מעבר מהטווח של השמנת יתר לטווח ה-BMI  התקין. היה 85.3% מהאנשים שהפסיקו תרופות לחלוטין עם רמות גלוקוז בצום של 105מג%, ורמות המוגלובין A1C של 6%. הירידה ב-BMI וההבראה מסכרת היו המשמעותיים ביותר בקבוצת הניתוחים ה"מפחיתי ספיגה", ובקבוצה שהיתה ב-BMI בין 30-35 לעומת אילו עם BMI  התחלתי פחות מ-30. סיבוכים היו מועטים עם תמותה של 0.29%. ולסיכום בסקירת ספרות זו, ניתוח בריאטרי בקבוצה זו הביאה לירידה משמעותית, אך לא מוגזמת, מהמשקל לפני הניתוח, וזה הביא ל-BMI בטווח העליון של רמות אידיאליות. בערך 85% מהמנותחי נפטרו מהתרופות לסכרת לאחר מעקב של מעל 6 חודשים ורמות המוגלובין A1C היו תקינות. נתונים אילו מצביעים בצורה הטובה ביותר על היעילות של ניתוחים אילו לטיפול יעיל בסכרת.

Metabolic surgery for the treatment of type 2 diabetes in patients with BMI <35 kg/m2: an integrative review of early studies. Fried M, Ribaric G, Buchwald JN, Svacina S, Dolezalova K, Scopinaro N. Obes Surg. 2010 Jun;20(6):776-90.

אל העמוד הקודם

אתר ע"י
ד"ר דין כל הזכויות שמורות © 2024

×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: