מאמרים וחדשות

מאמרים וחדשות

מחקר על ההשוואה בין מעקף קיבה לעומת שרוול קיבה לטיפול באנשים עם BMI מתחת ל-50ק"ג/מ2

מחקר על ההשוואה בין מעקף קיבה לעומת שרוול קיבה לטיפול באנשים עם BMI  מתחת ל-50ק"ג/מ2

רקע: ניתוח מעקף קיבה הינו כעת ה-Gold Standard (תקן הזהב) בטיפול בהשמנת יתר חולנית. שרוול קיבה הינו פעולה יחסית חדשנית, שלאחרונה תפסה תאוצה כניתוח בריאטרי עצמוני של שלב אחד. מחקר זה הינו ניסוי אקראי על תושבים ביוון, בכדי לבחון את הבטיחות והתוצאות לאחר 3 שנים של שני ניתוחים אילו.

שיטות: 60 מטופלים עם BMI  מתחת ל-50ק"ג/מ2 עברו חלוקה אקראית לשני קבוצות. קבוצה שעברה שרוול קיבה וקבוצה שעברה מעקף קיבה. נעשה מעקב 3 שנים אחרי הניתוחים ונעשה השוואה בין שני הקבוצות לגבי נתונים של ירידה במשקל במונחים של אחוז ירידה בעודף המשקל (EWL% - Excess weight loss), סיבוכים מאוחרים ומוקדמים, שיפור במחלות הנלוות להשמנת יתר וחסרים תזונתיים.

תוצאות: לא היו מקרי מוות באף אחד מהקבוצות, ולא היה הבדל משמעותי בין תחלואה מוקדמת (10% לאחר המעקף קיבה לעומת 13% לאחר השרוול, עם P>0.05) ותחלואה מאוחרת (10% בכל קבוצה). הירידה במשקל היה ניכר יותר במידה משמעותית לאחר השרוול בשנים הראשונות למחקר, ולאחר 3 שנים אחוז הירידה במשקל העודף הגיע ל-62% לאחר מעקף הקיבה ו-68% לאחר השרוול. לא היה הבדל משמעותי בין הקבוצות בשיפור במחלות הנלוות להשמנת יתר. חסרים תזונתיים היו באותה מידה בין שני הקבוצות, פרט לחסר B12 שהיה הרבה יותר שכיח בקבוצה של מעקף קיבה.

חסרים תזונתיים 3 שנים לאחר הניתוח

חסרים תזונתיים טרום-ניתוחיים

 

מעקף (n = 29)

שרוול (n = 28)

מעקף (n = 30)

שרוול (n = 30)

 

4

6

4

4

המוגלובין

6

5

6

6

ברזל

3

5

1

1

פריטין (מאגרי ברזל)

0

0

0

0

חומצה פולית

7

1

1

1

B12

1

0

0

1

סידן

5

3

3

4

מגנזיום

0

0

0

0

פוספור

0

0

0

0

אלבומין

0

0

0

2

פרה טירואיד הורמון

מסקנות: ניתוחי שרוול ומעקף קיבה בטוחים ויעילים במידה שווה בשיפור והבראה מהמחלות הנלוות להשמנת יתר, בעוד שהשרוול קשור לפחות חסרים מטבוליים לאחר הניתוח, ולעיתים ללא צורך בנטילת תוספים.  השרוול, הינו פעולה בריאטרית מבטיחה, עם תוצאות יעילות במידה שווה לאחר 3 שנים.

Randomized Clinical Trial of Laparoscopic Roux-en-Y Gastric Bypass Versus Laparoscopic Sleeve Gastrectomy for the Management of Patients with BMI<50 kg/m2

Ioannis Kehagias & Stavros N. Karamanakos & Marianna Argentou & Fotis Kalfarentzos

OBES SURG DOI 10.1007/s11695-011-0479-x

פרשנות אישית: ידוע כבר שניתוחי קיצור קיבה (בריאטריים) יעילים במטרות של ירידה במשקל והבראה מהמחלות הנלוות. המחקר הזה מדבר על שני הניתוחים השכיחים יותר כיום: שרוול ומעקף קיבה. כאשר היתרון הברור של השרוול הוא ניתוח יחסית פשוט יותר, שאם משתמשים בו ככלי למעבר נכון ואמיתי לתזונה נכונה ואורח חיים בריא הוא אינו מביא לחסרים תזונתיים כפי שהמעקף יכול להביא.

אל העמוד הקודם

אתר ע"י
ד"ר דין כל הזכויות שמורות © 2024

×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: