מאמרים וחדשות

מאמרים וחדשות

הערכה של היעילות הרפואית והכלכלית של ניתוחים בריאטריים (קיצור קיבה) לעומת שיטות שמרניות באנשים בוגרים עם השמנת יתר חולנית

רקע: השמנת יתר עם הסיבוכים הנלווים שלו הרפואיים, פסיכולוגיים, חברתיים וכלכליים נחשבת הפרעה כרונית, רבת משתנים. בהתחשב בגודל האתגר של ההתמודדות בהשמנה, ישנו צורך ניכר לאמצעים מניעתיים וטיפוליים ברמה של הפרט ושל בריאות הציבור

מטרות: המטרה של הדו"ח הזה הוא לסכם את הספרות הקיימת לגבי ניתוחים בריאטריים, להעריך את היעילות הרפואית ותועלת כלכלית ובנוסף גם השלכות חברתיות, אתיות ומשפטיות של התהליכים האילו בהשוואה לאמצעים שמרניים.

שיטות: נסרקו פרסומים רלוונטיים באנגלית וגרמנית שפורסמו מ-2001 שדנו בנושא של השמנת יתר חולנית עם BMI  מעל 40 או מעל 35 עם מחלות נלוות.

תוצאות: מתוך 5910 פרסומים שנסרקו, 25 מאמרים רפואיים ועוד 7 מחקרים על כדאיות כלכלית עמדו בקרטריונים למחקר הנוכחי. המחקרים הראו כמובן ירידה במשקל ניכרת יותר לאחר ניתוחים בריאטריים בהשוואה לאמצעים השמרניים. ניתוחים העובדים על הפחתה בספיגה הביאו לירידה מתמשכת במשקל, מאשר הניתוחים הרסטרקטיביים  (על הגבלה בכמות). הירידה במשקל לוותה בירידה בשכיחות של המחלות הנלוות (סכרת וכו'). העדויות אינם מספיקות בכדי לכמת את ההשפעות האילו על התהליכים השונים, או להעריך תוצאות ארוכות טווח. אך, מחקרים אחרונים בנושא מראים אחוזי הישרדות גבוהים יותר באנשים שטופלו כירורגית לתקופה של עד 11 שנים. המחקרים הכלכליים מתארים שניתוחים בריאטריים הינם יעילים מבחינה כלכלית לעומת טיפולים שמרניים או ללא טיפול כלל. ההשוואה בין הניתוחים השונים אינה מאפשרת להגיע למסקנות לגבי כל ניתוח באופן פרטני.

מסקנות: בהתחשב בנתונים שישנם כיום ניתן להעריך את היעילות של ניתוחים להשמנת יתר על ירידה במשקל מחלות נלוות ותמותה והם כדאיים מבחינה כלכלית.

 

Evaluation of medical and health economic effectiveness of bariatric surgery (obesity surgery) versus conservative strategies in adult patients with morbid obesity. Bockelbrink A, Stöber Y, Roll S, Vauth C, Willich SN, von der Schulenburg JM.  GMS Health Technol Assess. 2008 Jul 29;4:Doc06.

פרשנות אישית: ישנם גישות שונות לטיפול בהשמנת יתר - דיאטה, תרופות, ניתוחים. הבסיס להצלחה הוא שינוי באורח חיים הכולל שינוי בהרגלי תזונה ופעילות גופנית. הניתוחים מראים אמעצי יעיל ביותר מבחינה רפואית וכלכלית - אך חייבים להתלוות לשינוי באורח החיים לשם הצלחה ארוכת שנים.

אל העמוד הקודם

אתר ע"י
ד"ר דין כל הזכויות שמורות © 2024

×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: