מאמרים וחדשות

מאמרים וחדשות

בלון תוך קיבתי להשמנת יתר מתכוונן לעומת לא מתכוון: סיבוכים, סיבוכים ויעילות

רקע:

בלון מסוג BIB \ORBERA ידוע ומוכר כהליך מקובל באנשים הרוצים לרדת במשקל ויש כאילו הממליצים לעבור ניסיון טיפולי לפי פעולה כירורגית שלעיתים בלתי הפיכה המביאה איתה יותר סיכונים.  

ישנם בשוק מספר סוגים של בלונים – כאשר בשנים האחרונות ישנו גם בלון שמתכוונן ובלון בעל נפח קבוע, כאשר את הבלון המתכוונן אפשר לשים לשנה שלמה. את שני הבלונים מנפחים בנוזלים.

המטרה של המחקר היה להשוות בין בלון שניתן לכוונן אותו עם בלון לא מתכוונן באשר למידת יעילות ההליך, סיבוכים וסבילות.

שיטות:

סקירת 40 מקרים – 12 חודשים, שבו היה בלון אחד מתכוונן מסוג ספאץ לעומת הכנסה של שני בלונים (בלון ואחרי זה עוד בלון מסוג BIB – בכדי להגיע אפקט של 12 חודשים.

תוצאות:

לא היו מקרי תמותה, לא היו סיבוכים בהכנסה והוצאה של הבלון בשני הקבוצות.

משך ההליך של הכנסה והוצאה של הבלון ספאץ היה ארוך משמעותית מאשר בקבוצה השניה. לשניהם הכניסו 500CC נוזלים.

הסימפטומים של הימים הראשונים לאחר הכנסת הבלון של בחילות, הקאות וכאבים היו דומים בשני הקבוצות.

בקבוצה של בלון ספאץ – 9 מתוך 40 (22.5%) המטופלים, עברו ניפוח נוסף עם 200סמ"ק, לאור ירידה במשקל לא מספקת לאחר חצי שנה.

אותו קבוצה שעשו בה ניפוח נוסף לאחר חצי שנת טיפול ראשונה בשל ירידה לא מספקת, היו עם ערכי BMI גבוהים יותר גבוהים מהקבוצה ללא ניפוח.

בקבוצת הספאץ, היו סיבוכים ב-7/40 (14.5%) הקשורים לבלון עצמו ומתוכם היה צריך להוציא את הבלון ב-6/7 המקרים. בסוף המחקר הירידה במשקל היה זהה בין שני הקבוצות.

סיכום:

מחקר זה מראה שמאחורי הבלון המתכוונן ישנם יותר סיבוכים ודרוש מחקרים גדולים יותר.

 

Adjustable Intragastric Balloon vs Non-Adjustable Intragastric Balloon: Case–Control Study on Complications, Tolerance, and Efficacy Obesity Surgery; July 2013, Volume 23, Issue 7, pp 953-958

 

דעה אישית: בקיץ האחרון אישרו ברשות התרופות האמריקאית ה-FDA שני סוגים של בלונים וישנם כעת מחקרים רבים על ההליך. שיטה זו לפני שנים רבות –  לא צלחה, לאור עמידות פחותה של הבלונים, והעדר תוצאות טובות וזאת בעיקר בשל חוסר הבנה שהבלון הוא רק חלק מהתהליך שמטרתו ירידה במשקל . המחקרים מדברים על ירידה במשקל של בין 30-50% מעודף המשקל.

ישנם מספר סוגים של בלונים תוך קיבתיים להשמנת יתר. יש כאילו המנופחים בנוזלים וכאילו עם אוויר (או שילוב), למשך חצי שנה ועד לשנה, יש המתכווננים והלא מתכווננים וישנם כאילו בנפחים שונים (החל מ-200סמ"ק). לאחרונה יש גם כאילו שלא דורשים גסטרוסקופיה להכנסה והוצאה.

העיקרון המשותף לכולם שחייבים תמיד להבין שהבלון הוא רק כלי עזר להליך שיסודו הינו שינוי משמעותי באורח החיים.  לכל בלון יתרונות וחסרונות. וכמו שבוחרים עם המנתח את סוג הניתוח לפני ההליך, כך כדאי לדעת ולהבין בדיוק את אותם יתרונות וחסרונות מכל סוג של בלון וזאת בכדי למקסם את התהליך.

מה שבטוח, ואשר הפנימו באישור האחרון שה-FDA נתן לבלונים הוא שחייבים מעטפת תומכת 24/7 עם צוות רב תחומי אשר תלווה את המטופל לאורך כל הדרך. ללא מערכת מקצועית זו – הצלחת הבלון מוטלת בספק.

 

אל העמוד הקודם

אתר ע"י
ד"ר דין כל הזכויות שמורות © 2024

×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: