מאמרים וחדשות

מאמרים וחדשות

ניתוחים בריאטריים ושכיחות ארוכת טווח של מאורעות קרדיווסקולריים

ניתוחים בריאטריים ושכיחות ארוכת טווח של מאורעות קרדיווסקולריים

ידוע שהשמנת יתר הינה גורם סיכון למאורעות קרדיווסקולריים. ייתכן והירידה במשקל שומרת מפני מאורעות קרדיווסקולריים (כגון התקפי לב ושבץ מוחי), אבל אין הוכחות חותכות לכך.

המחקר השוודי על אנשים שמנים (Swedish Obese Subjects - SOS) הינו מחקר לא אקראי, פרוספקטיבי, מבוקר המתקיים כעת ב-25 מחלקות כירורגיות ציבוריות ו-480 מרכזי בריאות ראשוניים בשבדיה על 2010 משתתפים עם השמנת יתר שעברו ניתוח בריאטרי (להשמנת יתר) לעומת 2037 אנשים שמנים שקיבלו טיפול רגיל (ללא ניתוח). מטופלים גויסו בין ה-1 לספטמבר 1987 וה-31 בינואר 2001. תאריך עיבוד המידע היה 31 לדצמבר 2009, עם זמן מעקב חציוני של 14.7 שנים (טווח 0-20 שנה). האנשים היו בין גילאים 37-60 עם BMI  מעל 34 בגברים ו-38 בנשים. בקבוצה שעברה ניתוח 13.2% עברו מעקף קיבה והשאר סוג של  טבעת מתכוננת או קבועה. הקבוצה השניה קיבלה טיפולים רגילים במעכרת הבריאות השוודית.

נקודת הסיום העיקרית במחקר זה (סך תמותה) פורסמה ב-2007. התקף לב או שבץ מוחי הוגדרו כנקודת סיום משניות.

תוצאות: הניתוחים הבריאטריים היו קשורים במידה משמעותית לפחות מקרי תמותה ממאורעות קרדיווסקולריים (28 מאורעות בקבוצת הניתוח לעומת 49 מקרים בקבוצה השניה). מספר מקרי המוות מהתקף לב היה 22 בקבוצת המנותחים לעומת 37 בקבוצה השניה. מספר המאורעות הקרדיווסקולריים הראשוניים (התקף לב או שבץ מוחי), שלא גרמו לתמותה היה גם כן נמוך בצורה משמעותית בקבוצה שעברה ניתוח 199 (9.9%)לעומת 234 (11.5%)מקרים בקבוצה השניה.

מסקנות: זהו המחקר הראשון המבוקר והפרוספקטיבי המראה לאורך מעקב של 10 שנים שניתוחים בריאטריים קשורים להפחתה משמעותית סטאטיסטית במספר המאורעות הקרדיווסקולריים, הקלים יותר ואילו המביאים לתמותה. תוצאות אילו, ביחד עם התוצאות החיוביות של הניתוחים הידועים כבר כגון ירידה מתמשכת ממשקל, שיפור בגורמי סיכון קרדיוווסקולריים (כגון סכרת ויתר לחץ דם), איכות חיים, ממאירות וסך תמותה, רק מחזקים גישה טיפולית זו להשמנת יתר.

ולסיכום ניתן לומר שבהשוואה לטיפול הרגיל המקובל, ניתוחים בריאטריים (להשמנת יתר) היו קשורים בפחות תחלואה ותמותה ממחלה קרדיווסקולרית.

Bariatric Surgery and Long-term Cardiovascular Events  JAMA. 2012;307(1):56-65

פרשנות אישית:  מחקר זה הוכיח בצורה מאד מרשימה שהשיפור בגורמי סיכון למחלות קרדיווסקולריות במשך 10 שנים דורשת ירידה משמעותית (10-40ק"ג) ומתמשכת במשקל, שבאופן טיפוסי לא ניתן להגיע אלי בשיטות של Lifestyle intervention  כלומר בפעולות לשינוי אורח החיים. הניתוח הוא אכן כלי יעיל להשגת מטרות אילו, אך רק אם מתלווה לשינוי משמעותי בתפיסה והיישום של אורח החיים ולאורך שנים.

חשוב להדגיש שמאמר זה פורסם בספרות רפואית בינלאומית מהתחום הפנימי, לא כירורגית, עובדה שעוד יותר מדגישה את ההכרה הרפואית הגוברת ביעילות של שיטת טיפול זה בהתמודדות ארוכת שנים בהשמנת יתר.

אל העמוד הקודם

אתר ע"י
ד"ר דין כל הזכויות שמורות © 2024

×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: