מאמרים וחדשות

מאמרים וחדשות

נסיון רב-מרכזי באירופה בשימוש בבלון תוך-קיבתי באוכלוסיות עם משקל עודף (BMI פחות מ-30): 13 שנות נסיון

נסיון רב-מרכזי באירופה בשימוש בבלון תוך-קיבתי באוכלוסיות עם משקל עודף (BMI  פחות מ-30): 13 שנות נסיון

רקע: הרצון לרדת במשקל מתרחב לא רק בקבוצה של האנשים עם השמנת יתר רגילה וחולנית, אלא גם בקבוצה של אנשים בעלי משקל עודף הסובלים ממחלות נלוות כגון סכרת ויתר לחץ-דם שאינם עומדים במשטר של דיאטות. המטרה של מחקר רב מרכזי זה היה להעריך את התוצאות של בלון תוך קיבתי בקבוצה זו של אנשים עם משקל עודף.

ארגון הבריאות העולמי מעריך שישנם יותר ממיליארד אנשים בוגרים בעולם עם משקל עודף, כאשר 300 מליון מתוכם מוגדרים עם השמנת יתר (עם BMI>30ק"ג/מ2). שאר ה-700 מליון עםBMI  בין 25-30 ומוגדרים בעלי משקל עודף. קבוצה זו של האוכלוסיה אינה נכללת בתרשים הזרימה של הניתוחים הבריאטריים, כיוון שיש להם פחות אחוזי תמותה בהשוואה לקבוצה עם השמנת יתר.

ידוע ומוכח שעודף משקל, בין אם ברמות של השמנת יתר או רק משקל עודף, הינו תורם חשוב לעול של מחלות כרוניות כגון סכרת, יתר לחץ-דם, מחלות לב ואפילו סוגים של ממאירויות. מעריכים שסף ההוצאות על עודף משקל והשמנת יתר בארצות מערביות מהווה 2-7% מסך ההוצאות של הבריאות.

אחת הסיבות לעודד ירידה במשקל בקבוצה זו, היא להוריד את הסיכוי להיווצרות אותם מחלות רקע נלוות. הוכח כבר שירידה במשקל של 5 ק"ג מוריד את הסיכוי של נשים לפתח סכרת ב-50%. בנוסף, ירידה של יותר מ-9 ק"ג הביא לירידה של 25% בתמותה כללית ממחלות ממאירות וקרדיו-ווסקולריות. ירידה של 10 ק"ג במשקל, הביא לירידה של 10מ"מ כספית בלחץ דם סיסטולי ו-20מ"מ כספית בדיאסטולי וכמוכן לירידה של בין 10-30% בערכי השומנים בדם.

ישנם הוכחות רבות הקושרות בין עודף משקל לתמותה. מחקר של 10 שנים פרופסקטיבי על יותר מ-60,000  גברים ונשים במחצית חייהם הראה שהסיכוי למוות לעומת אנשים עם משקל תקין היה פי 2-3 בקבוצה עם השמנת היתר, וב-20-40% יותר בקבוצה עם משקל עודף.

שיטות: נבחרו אנשים עם BMI  בין 27-30ק"ג/מ2 שטופלו עם בלון קיבה – בין 1996 ל-2010. השתתפו מרכזים מאיטליה, בלגיה וספרד. מטרות המחקר היה לבדוק את היעילות ובטיחות של הבלון 6 ו-42 חודשים מההכנסה. מטרה משנית היתה לבחון את ההבראה ממחלות הנלוות.

תוצאות: סה"כ 261 מטופלים נכללו במחקר. האינדקציה השכיחה ביותר להכנסה של הבלון (54%) מהמטופלים היתה הפרעה פסיכולוגית מעודף המשקל. ה-BMI  הממוצע בתחילת התהליך היה 28.6±0.4kg/m2בזמן ההכנסה עם ירידה ל- 25.4±2.6kg/m2לאחר חצי שנה (זמן הוצאת הבלון) ו- 27.0±3.1kg/m2לאחר 3 שנים מהוצאת הבלון. סך הירידה במשקל לאחר 3 שנים היה בממוצע 5-9ק"ג.

ל- 47 (18%) מהמטופלים היו סיבוכים הקשורים לבלון (דליפה ב-28 מטופלים, חוסר סבילות ב-14, כיב תרסריון ב-2, דלקת בקיבה או ושט – מקרה בודד לכל אחד, ופוליפ בתרסריון מקרה בודד. המטופלים חוו רק בתחילה באופן זמני בחילות והקאות.

אחוז האנשים עם יתר לחץ דם ירד מ-29% בזמן הכנסת הבלון ל-16% לאחר 3 שנים, סכרת מ-15% ל-10%, רמות שומנים מוגברות מ-20% ל-18%, היפרכולסטרולמיה מ-32% ל-21% ובעיות מפרקים מ-25% ל-13%.

לגבי המעקב לאחר הוצאת הבלון – 172 (66%) מהמטופלים הקפידו אחרי ההוצאה על הכלים שרכשו מהדיאטנית בעת הבלון לאחר הוצאתו.

15% מהמטופלים עברו ניתוח בריאטרי לאחר הוצאת הבלון, 28 טבעת בין 4 חודשים ל-7 שנים לאחר ההוצאה, 6 מעקף קיבה – 9 חודשים עד ל-7 שנים, 3 שרוול קיבה – 1-3 שנים לאחר ההוצאה. 25 מטופלים (10%) עברו ניתוח פלסטי לאחר ההוצאה.

שביעות רצון: רוב המטופלים (52%) דווחו על שביעות רצון בין 5-8 מתוך 10. כאשר נשאלו האם הבלון התוך-קיבתי שינה את ההשקפה שלהם למחלה שלהם, 177/261 (68%) השיבו בחיוב.

מסקנות:  במחקר רב מרכזי הראו שאצל אנשים עם משקל עודף הבלון קיבה יכול להביא בממוצע לירידה של בין 5-9 ק"ג לאחר 3 שנים. כך גם במחקר אחר מברזיל הירידה במשקל הממוצעת היתה 15.2 ק"ג עם ירידה של 5.2 יחידות ב-BMI. לאחר שנה, המטופלים שמרו על 90% מהירידה בחצי שנה. ירידות אילו בקבוצה זו, מביא לירידה בסיכוי לחלות בסכרת, שיפור בלחץ דם ושומני דם ושיפור באיכות החיים.

בלון הקיבה הינה שיטה יעילה ובטוחה בטיפול באנשים עם משקל עודף (עם BMI  מעל 27), ומהווה כלי עזר להקטין את ההתקדמות לעבר השמנת יתר, והורדה של מספר מחלות נלוות חשובות. הוא מוכנס בצורה אנדוסקופית לקיבה. את הבלון ניתן להשאיר בקיבה חצי שנה, ובנוסף, ניתן לחזור על הכנסת בלון הקיבה. פעולה אשר מגדילה את האחוזים לעומת קבוצה שהיתה עם הכנסה אחת של בלון ומעקב תזונתי בלבד.

הוא חייב להתלוות למעקב ארוך טווח של דיאטנית ופסיכולוג שמטרה לשנות אורח חיים. בעצם ללא תמיכה זו, רוב רובו של המטופלים חוזרים למשקל הקודם לאחר שנה.

Multi-Centre European Experience with Intragastric Balloon in Overweight Populations: 13 Years of Experience OBES SURG

אל העמוד הקודם

אתר ע"י
ד"ר דין כל הזכויות שמורות © 2024

×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: