ירידה במשקל – מדוע דיאטות אינם מצליחות לאורך זמן? 

בערך 30 אחוז מהגברים ו-70 אחוז מהנשים בארצות המערב הינם על דיאטה בזמן נתון. נתון זה מראה שאנשים רבים יעבדו קשה, ויעשו כמעט כל דבר בכדי להוריד את המשקל העודף. אין שום פסול בלעשות דיאטה, ולראיה רוב האנשים שעושים דיאטה יורדים במשקל בתוך שבועות עד חודשים. אך, זהו סוף הסיפור מבחינתם. זה דבר אחד לעשות דיאטה, אבל לשמור על המשקל החדש זהו סיפור אחר לחלוטין. למרבה הצער, מעט מאד אנשים (פחות מ-5%) יכולים לשמור על המשקל החדש.

נמצא ש-2 מתוך 3 האנשים שעשו דיאטה יורדים בין 5-10% מהמשקל שלהם. אבל הבעיה נוצרת לאורך זמן, שבעצם עדיף היה שהם לא יעשו דיאטה בכלל כיוון שלאחר תקופה ארוכה יותר (2-5 שנים), הם יחזרו למשקל הקודם ואף יעלו למעבר לזה. השורה תחתונה הינה שהרוב המכריע של האנשים שעושים דיאטות, אינם יכולים רק לרדת במשקל ולהישמר מעלייה חוזרת במשקל באופן קבוע. עלייה חוזרת זו היא כמעט בלתי נמנעת.

למה דיאטות אינם עובדות?

  1. רוב האנשים על דיאטה אינם יכולים לשמור על אורח חיים והרגלי אכילה שדורש התכנית. התוצאה של זה, שלאחר סיום התכנית והשגת המטרה (או לפני כן) הם חוזרים להרגלי האכילה ואורח חיים הקודמים לאחר שכבר הגיעו ליעד שלהם. ואז קורה הבלתי נמנע, של חזרה למשקל הקודם ויותר מזה.
  2. יכולת רצון קצרת טווח. זה יכול להיות חזק בתחילה, אבל עם הזמן דועך – ככל שהם מבינים שחוקי הדיאטות אינם קלים כפי שהם חשבו, או במילים אחרות – בעיה בהתמדה. מידת רצון זה שונה מאדם לאדם. זהו הסיבה, מדוע יש אנשים שיכולים לשמור על תכנית דיאטה למשך שנה שלמה ואחרים רק למספר חודשים. מידת יכולת הרצון של האדם הוא הפקטור הקובע האם הוא יוכל להמשיך לרדת במשקל ויותר חשוב מזה לשמור עליו.
  3. החברה הסובבת. זה מאד קשה לאנשים על דיאטה לשמור הרגלי אכילה נוקשים אם הם רואים אחרים אוכלים את הדברים שהם חייבם לוותר עליהם. האנשים והחברה מסביב  תורמים גם לכישלון של הדיאטה. בהקשר זה, ניתן להסתכל על דיאטה ומעבר לאורח חיים בריא בצורה אחרת, שאנחנו לא צריכים לדעת כיצד לעשות דיאטה, אנחנו בעצם צריכים לדעת כיצד לעמוד בפני הפיתויים הרבים שיש סביבנו.
  4. אנשים מוותרים על הדיאטה וחוזרים לשגרת החיים הקודמת בכדי להימנע ממתחים. קשה מאד להיפתר מהרגלים ישנים בעיקר אם הם אהודים מאד. אז, זה לא משנה כמה נרתם האדם לדיאטה, ישנו כל הזמן מלחמה פנימית בין המתח שיהיה לאדם אם הוא ישנה אורח חים והרגלי אכילה לבין האפשרות להימנע ממתח בוויתור ומעבר חזרה לאורח החיים הקודם.

אז מה לעשות…

רופאים אומרים שדיאטה אינה הפיתרון לירידה במשקל והשגת משקל תקין, המטרה חייבת להיות להישאר בריא.

למה הכוונה?

לעשות את הבחירות הנכונות של מזון שאוכלים. תזונה יומית מאוזנת הינה הכרחית. בעיקרה, לאכול ירקות ופירות, מאכלים עתירי חלבונים כגון ביצים, עוף, דגים וקטניות; דברים עתירי סיבים כגון לחם מלא, אורז מלא וכו' וכמה שפחות סוכרים, פחמימות פשוטים, שומן ומלח.

לסיכום, הדיאטות אינם מושלמות במידת היעילות שלהם, אבל זה לא אומר שאין להם כל תועלת. מיעוט האנשים, מצליח לשמור על המשקל לאחר הדיאטה. זה תלוי בכל אחד ואחד, כמה הם מוכנים ויכולים להירתם לסגנון אורח חיים והרגלי אכילה. אבל יש לזכור שאכילה נכונה, פעילות גופנית תדירה, ושמירה על אורח חיים בריא מוכח שהינו השילוב הטוב ביותר אם אתם רוצים להישאר בריאים לאורך זמן, מבלי לשים את הגוף שלכם במתחים מיותרים שנובעים מהעלייה והירידה הבלתי פוסקת במשקל לאורך החיים.

מאמרים אחרונים

חשיבות התזונה בבריאות

תזונה הינה אחת המרכיבים החשובים באורח חיים בריא ותופס חלק משמעותי בעידוד לבריאות ובמניעה וטיפול במחלות שונות. כאשר ההבנה והלימוד של תזונה נכונה יכולה להיות אחת מכלי העזר החשובים ביותר בשמירה על הבריאות שלנו.

תזונה הינו מדע המזון עם המרכיבים השונים; פעילות ואיזון ביחס לבריאות ומחלות; התהליך שבו הגוף, אוכל, מעכל, סופג, מעביר, משתמש ומפריש את המרכיבים השונים. ומטרת הדיאטה שלנו הינו לאכול מאכלים המספקים את ששת החומרים המזינים: פחימומת, חלבונים, שומנים, ויטמינים, מינרלים ומים. כמות נכונה ומגוונת של מאכלים מספק את המינון הנכון של חומרים בכדי לשמור על משקל ובריאות. 

יותר ויותר מחקרים הצביעו על קשר בין המצב התזונתי שלנו ומחלות הכרוניות. הרשימה הולכת וגדלה וכוללת מחלות הקשורות לתזונה וביניהם כמובן מגיפת השמנה שמספריה הולכים ותופחים מדי שנה, ממאירות ומחלות רבות אחרות. כאשר ההתמודדות החשובה ביותר במחלה זו הוא לשמור על מה שאנו אוכלים בכדי לא להגיע למחלות השונות. נתונים מארה"ב אף מראים שמתוך 2.4 מליון מקרי מוות בארה"ב, 75% מתוכם הינם מחלות הניתנים למניעה באמצעים תזונתיים.

מכתבי תודה והערכה

×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.