מאמרים וחדשות

מאמרים וחדשות

ההשפעה של הניתוחים שונים להשמנת יתר על חוסר סבילות למזון (Food Tolerance) ואיכות של אכילה (Quality of Eating)

הרבה ניתוחים בריאטריים (להשמנת יתר) קשורים לירידה בסבילות למזונות והקאות שכיחות, שיכולים לגרום לחסרים תזונתיים ולהשפיע מאד על איכות החיים. אך, מידת ההשפעה של הניתוחים השונים על האיכות של האכילה והסבילות למזונות טרם נבדקה. 

השאלון היה בנוי מ-3 חלקים:

  • שביעות הרצון של המנותח מהיכולת שלהם להכניס מזונות - food intake מציון של 1 (רע מאד) ל-5 (מעולה)
  • אי סבילות למזון ל-8 סוגי מזון (בשר אדום, בשר לבן, סלט, ירקות, לחם, אורז, פסטה ודגים). 2 נקודות אם המנותח יכול לאכול סוג מזון זה ללא שום בעיות, נקודה אחת עם הגבלה מסוימת וציון 0 - ללא שום יכולת לאכול סוג זה של מזון
  • השכיחות של הקאות/רגורגיטציה (תחושה שאכול עולה חזרה): 0 - הקאות יומיות עד ל-6 (ללא הקאות).
  • על כן הציון יכול להיות בין 1 ל-27, כשציון 27 מסכם שיש איכות אכילה מצוינת.

הניתוחים השונים שעברו המשתתפים היו: 99 אנשים עברו מעקף קיבה, 49 טבעת מתכווננת, 56 שרוול קיבה ו-14 הטייה ביליופנקראטית עם מעקף תריסריון. לאחר זמן קצר הציון הסופי מהשאלונים היה דומה לכל שלושת הניתוחים. לאחר  6-12 חודשים הציון היה 20.27±3.57 (מעקף קיבה); 14.47±5.92 (טבעת); 22.2±4.66 (שרוול) ו-20.91±3.26 (מעקף תרסריון) ולאחר תקופה של מעל שנה 21.56±5.16 (מעקף); 15.5±3.75 (טבעת); 20.45±4.9 (שרוול) ו-24.2±2.16 (מעקף תרסריון). לאחר עיבוד סטאטיסטי מצאו שבסה"כ שמעקף הקיבה היה עם הרבה פחות הפרעות אכילה מאשר שאר הניתוחים. הירידה באיכות של אכילה ואי סבילות למזון שכיחה עם הניתוחים הבריאטריים ויורדת בשכיחותה עם הזמן. לאנשים העוברים טבעת קיבה יש את ההגבלות המשמעותיות ביותר ובעיות לעכל מזונות מסוימים.

חשוב לציין שהירידה באיכות האכילה, עלייה בהקאות והימנעות ממזונות מסוימים יכול להביא לשינוי הדרגתי בהרגלי אכילה לדברים רכים (כמעט נוזליים) העשירים בקלוריות, בכדי שהם יוכלו לאכול כמויות יותר גדולות ולהימנע מהקאות. עובדה זה מביאה לעלייה במשקל פרדוקסלית. תופעה הקורית רבות עם אנשים עם טבעת שעולים במשקל! ובנוסף ישנו דאגה, שזה לא רק מביא לעצירה בירידה במשקל אלא גם לחסרים תזונתיים בגלל ההקאות המרובות וחוסר יכולת לאכול מזונות מסוימים.

Effect of Different Bariatric Operations on Food Tolerance and Quality of Eating.  Chaya Schweiger & Ram Weiss & Andrei Keidar, Obesity Surgery 2010 (To be published - Online First)

פרשנות אישית:  מאמר מצויין המדבר על העניינים התזונתיים של הניתוחים להשמנת יתר. הוא מדגיש מאד על איכות החייים התזונתית הירודה המתמשכת אצל אילו שעברו טבעת קיבה עם הערה גם לגבי חסרים תזונתיים היכולות להופיע. ועוד יותר מחזק מדוע לא מומלץ כיום לעבור ניתוח זה. המעקף וההטיה הביליופנקראטית פחות מגבילים מבחינה תזונתית ועל כן התוצאות הטובות ביותר בניתוחים אילו. צריך לזכור שהניתוחים הבריארטיים נחלקים לשני סוגים: הסוג הראשון מקטין את הגודל של הקיבה, על ידי סיכות או טבעת - וכך יש ירידה ניכרת בכמות המזון שניתן להכניס לגוף. הסוג השני מקטין את גודל הקיבה ועושה מעקף לחלק העליון של המעי הדק, וכך יש ירידה בכמות הקלוריות ומזונות חיוניים שהגוף סופג. הגישה של ניתוחים אילו מלכתחלה בההתמודדות עם השמנת יתר נחשבות בעיקר "מפחיתי ספיגה" ולא נחשבות מקבוצת הניתוחים הרסטרקטיביים ה"מגבילי כמות" ועל כן קל יותר לאכול. חשוב לציין את שרוול הקיבה שמביא תוצאות יפות בשאלונים, כאשר מספרות תזונתית ומניסיון אישי - ידוע שהתוצאות הטובות ביותר מבחינה תזונתית וכל שאר התחומים מושגות, אם אנשים מתחילים את הדרך של ה"שרוול" בצורה הנכונה כבר מההתחלה (עוד מלפני הניתוח) ומבינים שהניתוח הוא רק כלי אמיתי לשינוי מהותי באורח החיים ולאורך זמן.

אל העמוד הקודם

אתר ע"י
ד"ר דין כל הזכויות שמורות © 2024

×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: