מאמרים וחדשות

מאמרים וחדשות

תוצאות ארוכות טווח וסיבוכים לאחר טבעת מתכווננת

 המחקר הנוכחי נעשה להעריך את התוצאות ארוכות הטווח של ניתוח הטבעת באנשים בתצפית לאחר 9 שנים. במרכז המדובר באוסטריה, בין ינואר 1996 ודצמבר 2000, בסה"כ נותחו 276 חולים (83% נשים). ה-BMI  הממוצע הטרום ניתוחי היה 44±6 ק"ג/מ2. ה-BMI לאחר שנה היה 33±6; לאחר 5 שנים - 30±6; לאחר 7 ו-10 31±6 ק"ג/מ2. הירידה מהמשקל העודף לאחר שנה היה 57.1±23%; לאחר 5 שנים 73.2±29.6%; לאחר 9 שנים 61.8±32.8% ולאחר 10 שנים 64±32.1%. בסה"כ 80% מהמנותחים נשארו במעקב. מאוכלוסיה זו, 146 (52.9%) היה להם לפחות סיבוך אחד שדרש ניתוח חוזר. כיום, רק 148 (53.6%) מהמנותחים עם הטבעת המקורית, אצל 49 (17.8%) מהם הטבעת המקורית הוחלפה עם חדש, ול-79 (28.6%) הוצאה הטבעת. 36 אנשים לא עברו ניתוח בריאטרי נוסף, ו-39 עברו מעקף קיבה, 6 עברו לשרוול קיבה. לסיכום התוצאות ארוכות טווח האילו הינם טובות באשר לאפקט של ירידה במשקל לאנשים שיש להם עדיין את הטבעת. אבל עם אחוז סיבוכים ניכר ואובדן הטבעת ב-29%.

מצד אחד הטבעת הינה הניתוח היחידי שהוא הפיך עם תמותה ותחלואה פוסט-ניתוחית מאד קטנה. מצד שני, התוצאות ארוכות הטווח אינם מבטיחות כפי שזה היה בתחילה. למרות זה, בייחוד בצילם של סיבוכים ניתוחיים שיכולים להיות בקבוצה של המעקף קיבה - עדיין מוצע הטבעת לחלק מהפונים למרכז שלהם.

כותב המאמר מסכם שכיום יש ארבעה ניתוחים בריאטריים שכיחים. לפי דעתו, לאור התוצאות הטובות ארוכות הטווח מרכז רפואי צריך להציע את מגוון הניתוחים לפונה אליהם. הוא מאמין שהתאמת הניתוח למנותח הוא המועיל ביותר. ומוסיף שמעקף הקיבה והטבעת המתכווננת לא יהיו הניתוחים המועדפים עליהם בעתיד.

Long-term results and complications following adjustable gastric banding.

Lanthaler M, Aigner F, Kinzl J, Sieb M, Cakar-Beck F, Nehoda H.

Obes Surg. 2010 Aug;20(8):1078-85.

 

דעה אישית: בתור גסטרואנטרולוג (מומחה למחלות דרכי עיכול) ותזונאי נתקל אני רבות בסיבוכים שונים של הטבעת המתכווננת: החל מטבעת שמחליקה ממקומה, כזו שאינה עובדת וגורמת לסיבוכים אין ספור במישור הגסטרואנטרולוגי ועד לבעיות התזונתיות הניכרות המתלוות למצב לאחר הניתוח. לפי המאמר הנ"ל יש אפקט טוב ארוך טוח של הירידה במשקל אבל מתלווה לכך איכות חיים ירודה מבחינה תזונתית! המנותח הממוצע עובר ניתוח הנערך מספר דקות בלבד, ומשם נכנס לעולם מלא תלאות רפואיות ותזונתיות - שלא תמיד היה מוכן בשבילו. יש מאמרי מערכת שמסכמים שהניתוח של הטבעת הוא בעצם טוב רק לבן-אדם בלבד: למנתח עצמו. ניתוח קצר, ללא סיבוכים מיידיים והוא אינו לוקח בחשבון את סבלו של המנותח לאחר מכן. על כן דעתי, וכמובן בשיתוף פעולה עם הכירורגים - כיום איננו ממליצים על טבעת קיבה.

אל העמוד הקודם

אתר ע"י
ד"ר דין כל הזכויות שמורות © 2024

×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: