תזונה בריאטרית (ניתוחים להשמנת יתר)

תזונה הינה חלק מאד חשוב בניתוחים להשמנת יתר. ישנם הרבה שינויים בהרגלי אכילה ובאורח החיים שהמנותח/ת חייב/ת לעשות בכדי ליהנות מכל ההצלחה שהניתוח יכול להביא.

התכנית שלי תלמד אותך בפגישות אחד על אחד מה מומלץ ומה אסור עם הניתוח שאתם/ן עוברים/ות. תקבלו הסברים מפורטים אודות התזונה, דרישות של ויטמינים ומינרלים, וכיצד ליישם את הניתוח והדרישות התזונתיות שלו בחיי היום יום.

זה חשוב מאד ליישם את השינויים עוד לפני הניתוח בכדי לעזור לגוף להתרגל לאורח החיים החדש. שינויים קטנים יכולים להביא בהמשך לשינויים גדולים במשקל היקף המותניים.

התזונה לאחר הניתוח:

למה אני יורד במשקל אחרי הניתוח

איך אני שומר על משקל לאחר הניתוח

מנות קטנות יותר

מנות קטנות יותר

בחירה של מזון בריא / חלבון

בחירה של מזון בריא / חלבון

ללא סוכרים מרוכזים

ללא סוכרים מרוכזים

ללא משקאות תוססים

ללא משקאות תוססים

לאכול לאט

לאכול לאט

פעילות גופנית

פעילות גופנית

השנה הראשונה לאחר ניתוח בריאטרי רסטרקטיבי (מגביל כמות), כגון שרוול הקיבה הינה תקופה קריטית לרכוש הרגלי חיים אחרים ולשנות בצורה משמעותית את אורח החיים. בתחילה, הירידה בתיאבון, והחוסר יכולת לאכול כמויות גדולות של מזון עוזר למנותחים/ות לעשות את הצעדים הראשונים לקראת ירידה מוצלחת במשקל. זה חשוב מאד בשנה זו לשתף פעולה ולהקפיד על ההוראות התזונתיות, וזאת בכדי לאפשר המשך אותו אורח חיים ומשקל בריא בשנים שאחרי. זהו אחת המפתחות להצלחה מתמשכת של הניתוח.

במשך השנה הראשונה, יקרו הרבה תהליכים גופניים ונפשיים. זהו זמן של התאקלמות ושינוי. וכך עוד מפתח להצלחה הוא לעבוד קשה בכדי ליישם את השינויים באורח החיים כבר בתחילה. ככל שהזמן עובר, יתגברו התיאבון והקיבולת של הקיבה. בתקופה זו, זה חשוב לחזור ולעבוד לפי ההוראות התזונתיות שלמדתם שמבוססות על תזונה נכונה, ולעשות בחירות מוצלחות, בריאות, בכל תחומי החיים.

מחקרים על ההצלחה ארוכת הטווח של ניתוחים מסוג זה הראו שלמען השגת הצלחה מירבית, האנשים צריכים להשתמש בניתוח ככלי לשנות את אורח החיים הקודם והרגלי אכילה ישנים. האנשים שהצליחו במידה הרבה ביותר ממשיכים:

  • לאכול ארוחות מאוזנות ובריאות
  • בוחרים במשקאות בריאים
  • נוטלים ויטמינים לפי המומלץ
  • מקפידים על פעילות גופנית
  • נוטלים אחריות אישית למצבם

למה הכוונה (על קצה המזלג)?

ארוחות מאוזנות ובריאות

  • לאכול שלוש ארוחות ליום מאוזנות. לדאוג שכל ארוחה עם מספיק חלבון לצריכה היומית. לשמור על מנות סבירות. לא לאכול יותר מדי.
  • לבחור נשנושים בריאים. להימנע ממזון מהיר (Junk food) ומאכלים מעוררי תיאבון כגון צ'יפס, סוכריות וכו'.
  • לבחור מאכלים עתירי סיבים. יש לכלול פירות וירקות בארוחות או ביניהם. שאוכלים לחם, רק מלא. פחמימות מורכבות ישמרו על השובע שלכם וזהו עיקרון חשוב בתזונה נכונה.
  • להימנע מפחמימות פשוטים/סוכרים. צ'יפס, דברי מאפה, סוכריות ומאכלים אחרים עתירי-סוכר אינם מספקים תזונה נאותה ורק מוסיפים קלוריות מיותרות.
  • לבחור במאכלים ללא או דלי שומן. לנסות להימנע מטיגון עמוק, עדיף – אפייה או צלייה.
  • זמני ארוחות קצובים, צריך להימנע מנשנושים בלתי פוסקים.
  • להכין אוכל לפני, אם אתם בפעילות כל הזמן. מזון מהיר אינו בריא.

נוזלים

  • לשתות בין הארוחות
  • לבחור במים, שתייה לא מתוקה או חלב.
  • להימנע ממשקאות תוססים. הגזים מרחיבים מרחיב את הקיבה.
  • להגביל במיץ פירות או למהול במים. מיצים הם סוכר מרוכז, עיקר הויטמינים לא במיץ.

ויטמינים

  • לאחר הניתוח, לפעמים יש צורך בתוספת של ויטמינים ומינרלים בכדי למנוע חסרים ארוכי טווח שיכולים לגרום לאנמיה או דלדול עצמות. זה מאד חשוב לשתף את הגורם העוקב בתזונה היומית בכדי לאמוד האם יש צורך בתוספות אילו.

פעילות גופנית

  • ירידה במשקל = כמה אתה מוציא - כמה אתה מכניס;
  • שמירה על משקל = כמה אתה מוציא = כמה אתה מכניס
  • להיות פעיל יעזור לך לשמור את המשקל, ובנוסף יעודד אותך להיות יותר אנרגטי/ת ויותר בריא/ה. וזהו עוד מפתח עיקרי להצלחה!

אחריות אישית

  • חייבים להבין שהניתוח הוא רק כלי, יש לקחת אחריות אישית על הבחירות שאתם/ן עושים/ות בחיים שלכם/ן. שיש לכם/ן יום רע, תדאגו שהיום הבא יהיה מוצלח יותר. אין יותר תירוצים, תחפשו סיבות לעשות בחירות טובות ולא תירוצים לעשות בחירות פחות מוצלחות. אל תענישו את עצמכם, תכירו בעובדה שזה קרה ותמשיכו לדברים יותר חיוביים. האוכל הוא אינו מפלט לפיתרון בעיות ותסכולים. אני אוכלים כדי לחיות ולא חיים כדי לאכול.....

מאמרים אחרונים

חשיבות התזונה בבריאות

תזונה הינה אחת המרכיבים החשובים באורח חיים בריא ותופס חלק משמעותי בעידוד לבריאות ובמניעה וטיפול במחלות שונות. כאשר ההבנה והלימוד של תזונה נכונה יכולה להיות אחת מכלי העזר החשובים ביותר בשמירה על הבריאות שלנו.

תזונה הינו מדע המזון עם המרכיבים השונים; פעילות ואיזון ביחס לבריאות ומחלות; התהליך שבו הגוף, אוכל, מעכל, סופג, מעביר, משתמש ומפריש את המרכיבים השונים. ומטרת הדיאטה שלנו הינו לאכול מאכלים המספקים את ששת החומרים המזינים: פחימומת, חלבונים, שומנים, ויטמינים, מינרלים ומים. כמות נכונה ומגוונת של מאכלים מספק את המינון הנכון של חומרים בכדי לשמור על משקל ובריאות. 

יותר ויותר מחקרים הצביעו על קשר בין המצב התזונתי שלנו ומחלות הכרוניות. הרשימה הולכת וגדלה וכוללת מחלות הקשורות לתזונה וביניהם כמובן מגיפת השמנה שמספריה הולכים ותופחים מדי שנה, ממאירות ומחלות רבות אחרות. כאשר ההתמודדות החשובה ביותר במחלה זו הוא לשמור על מה שאנו אוכלים בכדי לא להגיע למחלות השונות. נתונים מארה"ב אף מראים שמתוך 2.4 מליון מקרי מוות בארה"ב, 75% מתוכם הינם מחלות הניתנים למניעה באמצעים תזונתיים.

מכתבי תודה והערכה

×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.