מאמרים וחדשות

מאמרים וחדשות

השרוול הקיבתי (קיצור קיבה): ירידה מהירה במשקל כמו קצב אובדן חומרים מזינים – Micronutrients

 רקע: לאחרונה, יש עלייה ניכרת בשימוש בניתוחי קיצור קיבה ובעיקר שרוול הקיבה, כניתוח בשלב בודד לטיפול בהשמנת יתר ומחלות נלוות. אך, השכיחות של חוסר חומרים מזינים (Micronutrients) לאחר שרוול הקיבה לא נחקר רבות.

שיטות: מאוקטובר 2005 ועד לאוקטובר 2008, 60 אנשים עברו שרוול קיבה. כל המנותחים תודרכו לקחת מדי יום ויטמנים. וכעבור 6 ו-12 חודשים נבדקו לראות מחסור בחומרים מזינים.

תוצאות: אנמיה (ירידה בהמוגלובין) נתגלתה ב-14 (26%) מהמנותחים. מחסור בברזל אצל 23 (43%); חומצה פולית אצל 8 (15%); וויטמין B12 אצל 5 (9%); ויטמין D אצל 21 (39%) ואלבומין ב-8 (15%) מהמנותחים. רמות גבוהות של: ויטמין A  (היפרויטמינוזיס) נתגלתה ב-26 (48%), B1 ב-17 (31%) ו-B6 ב-13 (30%).

מסקנות:  בשל אכילה בלתי מספקת של micronutrients, אנשים שעוברים שרוול קיבה בעלי סיכוי רב ביותר לפתח מחסור בחומרים אילו. ויותר מזה, נראה שחלק מהויטמינים  עולים לרמות כרוניות גבוהות עם אפשרות לסיבוכים ארוכי טווח.

באופן כללי לתת תוספים זה חלק מאד חשוב מהמעקב וטיפול הפוסט-ניתוחי לאחר כל ניתוח בריאטרי (להשמנת יתר). האיזון בין רמות נמוכות וגבוהות של מיקרונוטריאנטים micronutrients הינו חלק מאתגר בטיפול זה. במחקר זה, אצל רבע מהאנשים נתגלה להם אנמיה, מעל 40% עם חסר ברזל, וכמעט 40% עם יתר פעילות משנית של בלוטת יתרת-התריס בשנה הראשונה לאחר הניתוח. הכותבים רצו להדגיש את הסיכון בלפתח חסרים מסוימים לאחר שרוול קיבה, אבל באותו העת גם דברו על הסיכון בפיתוח רמות גבוהות מדי של חומרים אחרים. הדאגה שלהם, לאור השימוש הרב (לעיתים הבלתי מבוקר) במולטי-ויטמינים לאחר ניתוחי קיצור קיבה ולאחרונה שרוול הקיבה לאורך זמן, הרמות של חלק מהויטמינים יכולות אפילו להגיע לרמות טוקסיות (רעילות). תכשיר המולטיויטמין ותכשיר סידן + ויטמין D  במחקר זה לא היה מספק למניעה של כל החסרים. על כן מוצע, לתת מרשם למולטיויטמין וטבליות סידן כמינימום ההכרחי ולהוסיף תוספים על סמך מעקב מעבדתי סדיר, בעיקר לברזל, B12, ויטמין D וסידן.

The Gastric Sleeve: Losing Weight as Fast as Micronutrients?

Aarts EO, Janssen IM, Berends FJ. Obes Surg. 2011 Feb;21(2):207-11.

פרשנות אישית: המאמר מאד מדבר בעד עצמו - חשיבות ניכרת למעקב ארוך טווח תזונתי-רפואי. חייבים להבין ולהפנים שההצלחה אינה נמדדת בשמירה על משקל נמוך לאורך שנים, אלא גם על שמירת הבריאות!!!

אל העמוד הקודם

אתר ע"י
ד"ר דין כל הזכויות שמורות © 2024

×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: