מאמרים וחדשות

מאמרים וחדשות

מה מטופלים עם טבעת מתכווננת אוכלים שנה לאחר הניתוח?

רקע:  מחקרים רבים כבר העידו על כך שניתוחים בריאטריים (להשמנת יתר) הם השיטה היעילה ביותר לירידה במשקל. הטבעת המתכוונת הינה הניתוח הבריאטרי השכיח ביותר באוסטרליה. מטרתו להקטין את נפח המזון הנאכל וכך ליצור ירידה במשקל ועם זה התחלואות המשניות להשמנת יתר (סכרת, לחץ דם, דום נשימה, מחלות לב ועוד). ההמלצות הם להקטין את גודל המנה לחצי עד כוס שלם. כתוצאה מכך, חשוב ביותר שהתזונה לאחר הניתוח יהיה בעלת איכות תזונתית גבוהה.

יש מעט מידע מבוססת ראיות (Evidence Based) לגבי הנחיות טיפוליות למנותחים לאחר טבעת מתכוננת, וזאת בנוסף שאין המלצות מוסכמות לגבי צריכה תזונתית. ובהעדר הנחיות מוסכמות, המומחים נשנעים על ההמלצות לכלל האוכלוסייה.

ידוע שהטבעת יכולה לעודד איכות תזונתית ירודה כיוון שהטבעת מונעת צריכה של מזונות בעלות תכולה תזונתית גבוהה כגון ירקות ופירות וטריים ובשר אדום, מזונות עם תכולת ויטמינים, מינרלים וסיבים גבוהה. וכך נמצא בעבר שהצריכה של שוקולד וביסקוויטים מאד מוגברת באנשים לאחר טבעת מאשר אילו לאחר ניתוח אחר מסוג מעקף קיבה.

קבוצה זו בחנה את הרגלי התזונה אצל מנותחים בריאטריים (ניתוחים להשמנת יתר) והשוותה אותם להנחיות לאוכלוסיה הכללית.

שיטות: 215 מנותחים ב-3 מרכזים בריאטריים במלבורן, אוסטרליה, הוזמנו למלא שאלון תזונה 12 חודשים לאחר הניתוח.

תוצאות: מתוך ה-215 שאלון הוחזרו 24%, כלומר 52 שאלונים. סך האנרגיה של הנחקרים היה בין 1,140 ל-13,200 קילו ג'אול ליום (240-3152 קלוריות), עם ממוצע של 1200 קלוריות ליום. רבים מהם לא הגיעו למינימום דרישות תזונתיות יומית. 32% מהנשים לא הגיעו לכמות החלבון המוצעת היומית של 46 גרם ו-64% מהגברים לא הגיעו לכמות החלבון המוצעת היומית של 64 גרם.

כמות הסיבים היה רק 14 גרם ליום (בהשוואה ל-25 גרם לנשים ו-30 גרם לגברים). הדיאטה הממוצעת לאחר שנה היתה מורכבת מ-36% שומן (בהשוואה להמלצה של 20-25%), עם 14% חומצות שומן רוויות.

שנה לאחר הניתוח היתה ירידה ממצעת של 26 ק"ג במשקל.

מסקנות: התצרוכת התזונתית היומית של מנותחים לאחר טבעת מתכווננת לפרוסקופית מאד משתנה עם טווחים של בין  240-3152 קלוריות ליום (ממוצע 1200 קלוריות). ההמלצה הרווחת היא לשמור על לפחות 1200 קלוריות ליום מבלי להצטרך תוספות, אך 67% מהנשאלים כלל לא הגיעו לרמות אילו. במחקר הוכח שרבים אינם שומרים על ההמלצות התזונתיות. תוצאות אילו מראים שהמנותחים מורידים את התצרוכת האנרגטית היומית; אך, למרות ירידה אנרגטית זו, הרגלי האכילה אינם משתפרים היות והם אוכלים תזונה עתירת שומנים רוויים.

הכנסה קלוריות נמוכה זו, הינה סיבה לדאגה בשל מספר סיבות וביניהם חסרים של ויטמינים (בייחוד שלא נוטלים ויטמינים) והקושי הניכר לכמות סיבים סבירה בתזונה היומית.

כפי שצויין, 32% מהנשים ו-64% מהגברים לא עמדו בהמלצות לצריכה חלבון. חסר חלבונים מאופיינית בירידה ברמות האלבומין, דלדול שרירים, חולשה ונשירת שיער. ובנוסף חסר חלבונים גם מתלווה לעיתים קרובות לחסרים אחרים וביניהם אבץ, ברזל וויטמין B12. בשלב מסוים חסר זה יכול להעיט את הירידה במשקל, כיוון שאוכלים הרבה פחמימות, נגרם רמות גבוהות של אינסולין שמעכב פירוק שומן ושריר. על כן שמירה על תזונה עתירת חלבונים בצורה מספקת מאד חשובה וחיונית.

ממוצע התצרוכת של פחמימות היה 121.8 גרם ליום שהיה סך של 41% מסך האנרגיה. זה נמוך מההמלצה של בין 45-65% מההנחיות האוסטרליות, וזה בא משני לעלייה בתצרוכת השומנים. מעבר לזה כמות הסיבים היה נמוך בצורה משמעותית מאשר באכולוסיה הכללית. התופעה של עצירות אצל אנשים בעברו טבעת מתכווננת מאד שכיחה וזה וודאי משני לנתון של ירידה משמעותית בכמות הסיבים. תכולת השומנים אצל הנשאלים הגיעה ל-35.8% שמתוכם 14.6% היה חומצות שומן רוויות. ואם חושבים המטרה של הניתוח היה להוריד מחלות משניות להשמנת יתר ותמותה – תצרוכת השומנים ובמיוחד השומנים הרוויום היתה אמורה לרדת.

לסיכום מחקר זה מצא שמרבית האנשים לאחר טבעת קיבה, אינם מגיעים להנחיות תזונתיות מומלצות. וזה בא לידי ביטוי בעיקר בכמות סיבים נמוכה ביותר, אחוז מדי גבוה של שומנים בתזונה היומית ובעיקר שומנים רוויים.

מומלץ שכל המנותחים יקבלו הדרכה תזונתית צמודה בכל שלבי התהליך כולל עוד טרם הניתוח על איכות וטיב התזונה לאחר ניתוח זה בכדי לעזור להם לשפר את איכות התזונה שלהם בכדי לאפשר להם להגיע למטרה המקורית שבעקבותיו פנו לניתוח הבריאטרי וזה השגת ירידה במשקל ובריאות. חייבים שיהיו הנחיות בינלאומיות מוסכמות לתצרוכת תזונתית לאחר ניתוחים בריאטריים. ההמלצות לטיפול לאנשים לאחר ניתוחים בריאטריים חייבות לבוא מצוות רב-תחומי הכולל כמובן מומחים בתזונה ודיאטניות.

פרשנות אישית: כאשר ניגשים לניתוח בריאטרי – המטרה הוא השגת בריאות וירידה במשקל ארוכת שנים. בבואכם לבחור את סוג הניתוח, חייבים  לבחור ניתוח אשר מאפשר להשיג מטרה זו. בבחירה לוקחים מספר נתונים ולא כל ניתוח מתאים לכל מטופל. מהמחקר רואים שהאפיון התזונתי של אנשים לאחר טבעת הקיבה – אינו תואם את המטרות של השגת בריאות וירידה במשקל. זאת לעומת שרוול הקיבה, שמאפשר יישום הרגלי תזונה נכונים. העיקרון הוא לעשות את ההחלטה הנכונה, כלומר להבין שהניתוח הוא רק כלי עזר בשינוי אורח החיים.

אל העמוד הקודם

אתר ע"י
ד"ר דין כל הזכויות שמורות © 2024

×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: